Gemeente Eindhoven: daadkrachtig te werk aan de verkeersveiligheid

De gemeente Eindhoven heeft een duidelijke ambitie op het gebied van verkeersveiligheid geschetst in het Masterplan Mobiliteit. Vooruitlopend op het Masterplan deed de gemeente tijdens de tweede tranche een aanvraag voor een fietsonderdoorgang die in 2026 gerealiseerd wordt. Daarnaast geeft de korte termijnagenda van het Masterplan genoeg mogelijkheden om bij de derde tranche daadkrachtige maatregelen aan te vragen, zeggen beleidsadviseur verkeersveiligheid Marieke Hoogendoorn en strategisch beleidsadviseur verkeersveiligheid Marc Schenk van gemeente Eindhoven.

Afbeelding: schoolzone aan de Volkhovenseweg in Eindhoven

Fietsonderdoorgang

Bij de tweede tranche heeft de gemeente Eindhoven een bijdrage aangevraagd voor de fietsonderdoorgang Beemdstraat-Limburglaan. Op deze plek kruisen belangrijke fietsroutes naar Veldhoven, waar onder andere bedrijf ASML ligt, en de ring van Eindhoven elkaar. “Er is regelmatig rood voor het verkeer op de ring, omdat er heel veel fietsers over moeten steken. En er is lang rood voor fietsers, omdat er heel veel doorstroming voor autoverkeer gefaciliteerd moet worden”, zegt Marc. De fietsonderdoorgang moet bijdragen aan een soepele doorstroming op de ring van en naar hoofdwegen om te voorkomen dat automobilisten door het centrum rijden. Bovendien moet het fietsgebruik gestimuleerd worden. Door de kwetsbare verkeersdeelnemers onder de kruising door te leiden, worden zij beter beschermd en is de route veiliger.

Schoolzones

In de eerste tranche deed de gemeente Eindhoven echter meer kleinere aanvragen, gecombineerd met lopende projecten. Zo werden er schoolzones en drempels aangelegd. “De schoolzones waren een duidelijke plek om vanuit de risicoanalyse een extra impuls te geven”, stelt Marieke. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de verbetering van de verkeersveiligheid door de uitgevoerde maatregelen. De beleidsadviseurs vertellen dat de gebruikers positief reageren op de maatregelen. “Als ik kijk naar het aantal dodelijke slachtoffers vorig jaar dan was dat er gelukkig maar één, terwijl we andere jaren gemiddeld op zes zaten”, aldus Marc. Daarbij begrijpt men dat conclusies niet zo eenvoudig te trekken zijn. “Maar gevoelsmatig zijn we goed bezig”, vertelt hij trots.

Advies

De beleidsadviseurs kijken positief tegen de impuls aan. Zo geven ze aan dat de aanvraag en verantwoording niet erg moeilijk is. De beleidsadviseurs vinden het zonde als gemeenten in de provincie Noord-Brabant geen aanvraag doen: “Dat is toch gewoon geld dat je laat liggen.” Het advies dat de ambtenaren geven: gemeenten en provincies moeten hun krachten bundelen en elkaar ondersteunen in de aanvraag en verantwoording.

De ambitie van het masterplan is groot en in de korte termijn agenda zit voldoende inspiratie voor de derde tranche. Het geld dat met de derde tranche weer beschikbaar wordt gesteld door het Rijk, zal de gemeente zeker niet laten liggen.

Masterplan

De gemeenteraad van Eindhoven is in maart 2024 akkoord gegaan met het Masterplan Mobiliteit 2050. Het plan vat in zeven dromen welke bijdrage mobiliteit levert aan de belangrijke uitdagingen van de tijd, zoals de groei van de stad, verstedelijking en klimaatverandering. Door het meerjarenplan verkeersveiligheid integraal op te nemen in het Masterplan, is er meer geld beschikbaar voor infrastructurele maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren. Voordat het Masterplan werd aangenomen, werd het geld voor verkeersveiligheid vooral ingezet voor gedragscampagnes en kleine maatregelen. Door de landelijke aandacht voor verkeersveiligheid en de stijging van het aantal verkeersslachtoffers was de tijd rijp om nu echt eens een verschil te gaan maken. Zo zijn er in mei 2024 al zeven straten opgewaardeerd van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur.[1] In de komende twee jaar zullen nog meer straten opgewaardeerd worden, waar herinrichting nodig is. De ambitie van het masterplan is groot en in de korte termijn agenda zit voldoende inspiratie voor de derde tranche. Het geld dat met de derde tranche weer beschikbaar wordt gesteld door het Rijk, zal de gemeente zeker niet laten liggen.

[1] Hier gaat het om GOW50 waarbij de snelheid is teruggebracht naar 30 kilometer per uur, zonder herinrichting van het straatbeeld.