Op deze pagina vindt u de informatie van de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen eerste tranche (2020-2021).
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft met de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020-2021 165 miljoen euro weggezet bij haar medeoverheden ter realisatie van infrastructurele wijzigingen die de verkeersveiligheid zullen bevorderen. De medeoverheden hebben tot 2026 de tijd om de korte en lange termijn maatregelen tot uitvoering te brengen. Inmiddels is er met de eerste en tweede tranche in totaal 137 miljoen van de 500 miljoen euro besteed, verdeeld over 306 medeoverheden.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft de aanvragen van de eerste tranche beoordeeld. De medeoverheden ontvingen in deze maanden de beschikkingen. In de eerste tranche werd er gewerkt met het molenaarsprincipe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Op deze manier is er in totaal 165 miljoen euro beschikt aan de wegbeheerders die een aanvraag hadden ingediend bij de eerste tranche.
Minister Van Nieuwenhuizen informeert de Tweede Kamer over de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020-2021. De regeling geeft invulling aan de 1e tranche van de investeringsimpuls verkeersveiligheid.
De eerste tranche is geëvalueerd en daaruit worden aanbevelingen gedaan voor de tweede tranche. Een van de uitkomsten is bijvoorbeeld dat de medeoverheden ontevreden waren over het molenaarsprincipe (wie het eerst komt, wie het eerst maalt) als verdeelsleutel.
SWOV publiceeert een onderzoek naar de meest effectieve verkeersveiligheidsmaatregelen uit de eerste en tweede tranche. In totaal worden door beide tranches van de investeringsimpuls naar schatting 1.664 slachtoffers vermeden. De reductie van verkeersslachtoffers leidt ook tot minder maatschappelijke kosten. Een investering van elke €1000,- leverde gemiddeld met de eerste en tweede tranche samen een besparing op van € 1.700,-.
De medeoverheden krijgen tot 31 december 2026 om de beschikte maatregelen uit te voeren. Ieder jaar leggen de medeoverheden een tussentijdse verantwoording af via de Single information Single audit (SiSa) systematiek. Als het hele project is afgerond komt er een eind SiSa-verantwoording.