Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft met de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023 75 miljoen euro weggezet bij haar medeoverheden ter realisatie van infrastructurele wijzigingen die de verkeersveiligheid zullen bevorderen. Ondertussen hebben 236 van de 365 medeoverheden een aanvraag bij de tweede tranche gedaan waarbij ze konden kiezen uit 64 maatregelen op de menukaart, zodat het straatbeeld drastisch zal gaan veranderen en de verkeersveiligheid een echte impuls krijgt. De medeoverheden hebben tot 2027 de tijd om de korte en langetermijn maatregelen tot uitvoering te brengen. Inmiddels is er met de eerste en tweede tranche in totaal 137 miljoen van de 500 miljoen euro besteed, verdeeld over 306 medeoverheden.
Minister Harbers (IenW) stuurt de Tweede Kamer het ontwerp van de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023. De regeling gaat over toekenning van Rijksbijdragen voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Hij gaat daarbij in op de voorhangprocedure.
Minister Harbers (IenW) geeft antwoorden op vragen over de voorhang van de ontwerpregeling voor regels voor toekenning van Rijksbijdragen voor verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023. De vaste Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IenW) had hierover vragen gesteld.
Medeoverheden hadden van 1 juli 2022 tot 1 oktober 2022 de tijd om een RIjksbijdrage aan te vragen voor infrastructuele verkeersveiligheidsmaatregelen. Binnen deze regeling was €100 miljoen beschikbaar voor het aanleggen van verkeersveiligheidsmaatregelen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft de aanvragen van de tweede tranche beoordeeld. De medeoverheden ontvingen in deze maand de beschikkingen. In de tweede tranche werd er gewerkt met heen verdeelsleutel op basis van het aantal kilometers weglengte dat de medeoverheden beheren. Van de 100 miljoen euro die in deze tranche beschikbaar was gesteld, is er op basis van de beoordelingen circa 75 miljoen euro (incl. btw) weggezet bij de medeoverheden ter realisatie van de verkeersveiligheidsmaatregelen.
SWOV publiceeert een onderzoek naar de meest effectieve verkeersveiligheidsmaatregelen uit de eerste en tweede tranche. In totaal worden door beide tranches van de investeringsimpuls naar schatting 1.664 slachtoffers vermeden. De reductie van verkeersslachtoffers leidt ook tot minder maatschappelijke kosten. Een investering van elke €1000,- leverde gemiddeld met de eerste en tweede tranche samen een besparing op van € 1.700,-.
De tweede tranche is geëvalueerd en daaruit worden aanbevelingen gedaan voor de derde tranche. Een van de uitkomsten is bijvoorbeeld dat de medeoverheden graag betere communicatie ervaren vanuit het ministerie en extra kosteneffectieve maatregelen toegevoegd willen zien aan de menukaart.
Medeoverheden krijgen tot 31 december 2027 de tijd om de aangevraagde maatregelen van de tweede tranche uit te voeren. Ieder jaar leggen de medeoverheden een tussentijdse verantwoording af via de Single information Single audit (SiSa) systematiek. Als het hele project is afgerond komt er een eind SiSa-verantwoording.