MRDH en de derde tranche: De kracht van samenwerking
De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) speelt een cruciale rol als partner van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) bij de ontwikkeling en uitvoering van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Door nauw samen te werken met de 21 aangesloten gemeenten, heeft MRDH niet alleen bijgedragen aan het opstellen van het SPV, maar ook aan de uitvoering van concrete maatregelen die de verkeersveiligheid in de regio verbeteren. “Wij moeten onze ambassadeursrol van het SPV maximaal pakken. Dit betekent zowel actief meedoen in SPV-overleggen als het uitventen van kennis,” zeggen beleidsmedewerkers Verkeersveiligheid Elke Helmus en Jan-Kees van Elderen.
Partner van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
MRDH is als partner vanaf het begin nauw betrokken bij het SPV en de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Zo denkt de MRDH, samen met de andere SPV-partners, mee bij het vormgeven van de tranches van de investeringsimpuls. De beleidsmedewerkers vinden het belangrijk om bij de doorontwikkeling van de Investeringsimpuls de belangen van de 21 aangesloten gemeenten mee te nemen. “Als het gaat om de derde tranche hebben we in kunnen brengen wat gemeenten belangrijk vinden,” vertelt Elke. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om maatregelen die gemeenten missen maar ook over een goed werkbaar aanvraagformulier. De gemeenten deelden hun ervaringen na het afsluiten van de tweede tranche. Jan-Kees legt uit: “Bij het doorzetten van de reacties vanuit de gemeenten naar het SPV kiezen we de lijn: hoe kunnen wij gemeenten zoveel mogelijk ontzorgen?”
Subsidieverstrekker
Vanaf de start van de investeringsimpuls, is afgesproken dat de gemaakte uitvoeringskosten worden gedekt met een Rijksbijdrage van maximaal 50 procent. De MRDH doet er een schepje bovenop met aanvullende regionale cofinanciering. Elke: “Als het Rijk besluit tot een bijdrage, dan is het automatisch zo dat wij een 40 procent-bijdrage erbovenop doen.” Dit geeft de aangesloten gemeenten een belangrijke financiële steun in de rug, zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid hoog op de agenda blijft en geeft een impuls aan de verkeersveiligheid.
De subsidie van MRDH bovenop de Rijksbijdrage is een belangrijke financiële steun in de rug, zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid hoog op de agenda blijft en geeft een impuls aan de verkeersveiligheid.
Samenwerking met gemeenten
De MRDH heeft samen met haar 21 gemeenten in 2019 een regionale risicoanalyse opgesteld. Deze analyse identificeert de verkeersveiligheidsrisico’s en vertaalt deze naar concrete risicofactoren. Op basis hiervan werd in 2019 een regionale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid opgesteld, die loopt tot en met volgend jaar. De gemeenten kunnen bij het opstellen van hun eigen risicoanalyse en uitvoeringsagenda de regionale risicoanalyse en uitvoeringsagenda gebruiken. Volgens Elke is de samenwerking tussen MRDH en hun gemeenten rond het risico-gestuurd werken een succes:
“Je ziet dat gemeentes langzaam maar zeker het risicogestuurd werken begrijpen en ook binnen de gemeente kunnen implementeren.”
De samenwerking en communicatie tussen MRDH en de gemeenten is intensief en gericht op continue verbetering van de verkeersveiligheid. “We hebben vier tot vijf keer per jaar een verkeersveiligheidsoverleg,” vertelt Elke. “Daarin delen wij kennis en bespreken we de voortgang van de uitvoeringsagenda en de werkzaamheden van de gemeenten.” Daarnaast verstuurt MRDH maandelijks een nieuwsbrief waarin relevante informatie over verkeersveiligheid wordt gedeeld. Ook worden nieuwe collega’s van de gemeenten uitgenodigd voor kennismakingsgesprekken, zodat zij snel wegwijs worden in de regionale verkeersveiligheidsopgave en de beschikbare data en tools.
MRDH erkent dat kleinere gemeenten soms extra ondersteuning nodig hebben vanwege beperkte capaciteit. Elke: “Het blijft gewoon zo dat als je een eenpitter bent en alles moet oppakken, dat heel lastig is. We proberen het in hapklare blokken aan te leveren dat zij toch kunnen inspelen.” MRDH biedt aan om samen met deze gemeenten te kijken naar hun wegonderhoudsprogramma’s en hoe deze gebruikt kunnen worden om maatregelen te treffen. Deze benadering blijkt effectief, aangezien ook kleinere gemeenten hierdoor in staat zijn aanvragen te doen en maatregelen te implementeren.
MRDH-support
Veel gemeenten lopen tijdens de uitvoering tegen knelpunten aan, waardoor sommige maatregelen niet of te laat worden uitgevoerd. Jan-Kees licht toe: “Het geld is er wel, maar omstandigheden kunnen voor vertraging zorgen.” Om deze uitdagingen aan te pakken, biedt MRDH sinds anderhalf jaar extra ondersteuning aan gemeenten. Jan-Kees: “Wij hebben een aantal mensen in dienst die gemeentes makkelijk kunnen inhuren via MRDH-support.[1] Hierdoor hoeven gemeenten geen aparte aanbestedingen en uitvragen voor inhuur te doen. Dit helpt om de uitvoering te versnellen.” Deze ondersteuning wordt steeds meer herkend en erkend door gemeenten, waardoor zij sneller en effectiever maatregelen kunnen uitvoeren.
De MRDH werkt vanuit de aanpak ‘Maak een punt van nul’ in de regio en voelt zich mede verantwoordelijk voor het SPV en een succesvolle Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Door intensieve samenwerking met de gemeenten, het delen van kennis en het bieden van financiële ondersteuning, draagt MRDH bij aan veiliger verkeer. De beleidsmedewerkers geven tot slot advies mee aan alle medeoverheden die een aanvraag bij de derde tranche zullen doen:
“Het werkt, als je de samenwerking opzoekt. Het is ook leuker, dat je samen zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid.”
[1] Uit onderzoek van de MRDH blijkt dat er bij gemeenten behoefte bestaat voor ondersteuning op het gebied van processen en projecten. Het team van MRDH Support bestaat daarom uit professionals die gemeenten op dit gebied ondersteune